Ortografia
Ortografia
2. s, z, ss, c, ç
1. El so [s] té diferents representacions gràfiques segons el lloc que ocupa dins la paraula i segons la vocal que té darrere. Tot prenent com a exemple les paraules que tenen grafies en negreta d’aquests refranys, completeu l’esquema que trobareu al final:
· Per Santa Llúcia, un pas de puça.
· Cap animal no ensopega amb la mateixa pedra.
· Març marçot mata la vella vora del foc.
· Per l’Ascenció, cortines al balcó.
· Si la lluna toca el menjar, ja el pots llençar.
· Si t’has vençut a tu, no et vencerà ningú.
· Ull blau i cella rossa fan galant mossa.
· Cor apassionant no vol ésser aconsellat.
· Poll ressuscitat pica més que cap.
· La paciència és la mare de la ciència.
· El pobrissó mai no té raó.
· Dels lluços, la cua.
· Si els taurons al vaixell fan escorta, és que ensumen carn morta.
· Si surts a passejar, no et cansis de preparar.
· Ni forner sense pastera ni camí sense drecera.
· El sol de març porta refredats.
· Diu el pinsà: “Quan ve l’octubre, quin fred farà!”
· Home braçut, home forçut.
A començament de paraula
a ……………………….
e ………………………. e ………………………..
s + i ………………………. c +
o ………………………. i ………………………..
u ………………………..
Entre vocals
a …………………………
e ………………………… e ………………………….
ss + i ………………………… c +
o ………………………… i ………………………….
u …………………………
a ………………………… e …………………………..
ç + o …………………………. sc +
u …………………………. i ……………………………
Entre consonant i vocal
a …………………………..
e ………………………….. a …………………………….
s + i ………………………….. c + o …………………………….
o …………………………... u …………………………….
u ……………………………
e ……………………………
c +
i …………………………….
A final de paraula
s …………………………………. c …………………………………
2. Completau les paraules del poema següent amb una d’aquestes grafies: s, ss, c, ç:
Després de la tempesta
Quan s’esqueixen els núvols sobre el cel,
la ciutat surt rient de la tempesta,
regalant d’aigua lluminosa arreu,
remorejant de nou en sons de festa.
Recomença el remor en la ciutat
i en el rostre dels homes l’alegria:
els núvols sobre el cel s’han esqueixat,
la tenebrosa nit torna a ser dia.
Cadascú alça els ulls per si retroba
la gran blavor del cel, tan oblidada!
Beneïta sies, tempesta pasada,
Perquè fas alçar els ulls a la llum nova!
Joan Maragall
3. Completeu les frases següents amb una paraula acabada en –ança o –ença de la mateixa família de les que encapçalen cada línia:
enyorar Quan sóc lluny sento molta ……………………………………….
esperar Hi ha un refrany que diu: “Mentre hi ha vida hi ha …esperança………”
venjar Saps què va ser la ………………………… catalana?
semblar Té una forta ………………………. amb el seu germà.
prometre Vaig fer una ……………………… i l’he de complir.
créixer Està en període de …………criança…………………..
ensenyar Han rebut una bona …………………………….
lloar Va rebre una ……………………….. darrere l’altra.
conèixer He fet una ………………………. Molt interessant.
4. Dins d’una mateixa família de paraules, la ç alterna amb c o ç, segons la vocal que dugui darrere (braç, braçada, bracet) i la s, amb ss o s, segons que el so sigui sord o sonor (ros-rossos/país-països).
Tenint en compte que aquests dos grups de grafies no es poden barrejar, i d’acord amb la lletra en negreta de cada paraula, completau les sèries següents:
llaç llacet llaçada
venciment vençut vèncer
nas nassos nasset
anglès anglesos angleses
gras grassonet grasses
força forcejar forçut
gris grisor grises
espès espessor espesseït
casa casona caseta
arròs arrocar arrossaire
glaç glaçons glaçar
plaça places placeta
rus Rússia russos
lluç llucet lluços
5. Completau les frases següents amb paraules de la mateixa família de les de l’encapçalament:
camisa Vaig a comprar samarretes en aquella ……………setmana………………….
pinzell Va acabar amb quatre ……………sets…………………
Eivissa Aquest noi és …………………sord……………………
arrissar Ara porta el cabell ………………lliç……………………
cervesa Ens trobarem a la ……………………sortida………………..
sucre És poema molt ……………curt……………………….
carrossa La ……………clau………….. del cotxe està molt malmesa.
arròs Un ……………………………….. és un camp d’arròs.
tros Després de l’accident la moto va quedar …………destrossada………………….
disfressa Anava ………vestit……………………… de pallasso.
vernís He d’ ………………posar………………… la taula.
tapís La …………tela………………….. del sofà ja és molt vella.
tossut Aquesta mula cada dia és més …………sosa……………………..
dansar Coneixes aquesta ………cançó…………………….?
3. p/b, b/v, t/d, c/g
1. Completau amb p o b les següents paraules i classificau-les segons la grafia final:
Club, cap, xoc, equip, àrab, estrip, prop , adob , tub , rap , sap , groc, lloc , tap , esclop , bisíl.la
, drac, miop , nap , estred , cap , rep
Grafia b Grafia p
Generalment, darrere de vocal escrivim ……………….
2. Recordem que el so [p] a final de paraula i darrere de consonant el representam per p o b segons les paraules de la mateixa família. Completau les següents paraules:
calba calb.
bulbós bulb
esquerpa esquerp
verbal verb
serpent serp
destorba destorb
encorbat corb
corbató corb
barba barb
3. Classificau les següents paraules segons la síl.laba inicial:
Subjuntiu, objecte, capçal, submissió, opció, obsessió, absurd, absència, capficar, obsequi, subjecte, obtenir, apte, observar, optar, obstacle, captenir, òptica, substància, captivar, abdicar, capgirar, absoldre, abdomen, subtil, absolut, subterfugi.
ab- ob- sub- cap- queden a part
4. Tornau a escriure les paraules de la llista A al costat de les de la llista B que són de la mateixa família, completant, abans, els buits:
A) avetosa, sivellar, taverner, envernissar, intercanvi, bavejar, avorriment, ennuvolat, cavalleria, gravador, baf, favera, desaprovar, àvia, rebentada, destravar, acovardir-se, embigat, rebolcada, governador, esveltesa, embenat, encorbar, espavilar, almivarat, berrugós, envestir, savi, trevolar, baronia, cascavellejar, mòbil.
B) sivella sivellar faba
canvi biga
baba govern
avet corba
aborrit almívar
bernís espavilat
cavall esvelt
proba berruga
grabar vena
cobardia volcar
tabernera saviesa
núvol bara
afarada envestida
avi trèbol
reventar mobilitat
traba cascabell
5. Formau els substantius dels següents adjectius afegint-hi la terminació que hi correspongui de les següents:
-etud -itud -itat -edat -etat
apte curiós inútil intens
ample ple alt exacte
fàcil recte perillós ingrat
sol segur mediocre fluix
capaç dèbil quiet nou
sec lent natural net
6. Completau les paraules següents i classificau-les segons la grafia:
a….zar, a….jectiu, a….verbi, a….mosfera, a….ministrar, a….judicar, a….junt, a….mirable, a….vers, a….les, a….mirar, a….làntic, a….quirir, a….vocat, a….zavara, a….vertir, a….versitat, a….metre, a….leta.
ad- at
7. Completau les següents paraules amb la grafia corresponent:
Tar…., tris…., covar…., desper…., acor…., par…., cer…., far…., llar…., por…., mor…., tas…., cos…., recor…., quar…., jus…., ver…., for…., tex…., fur…., tes…., nor…., per….
8. Escriviu una paraula relacionada amb cadascuna de les de la llista:
porquet arquer
albergar forca
llargada amargor
foscor banquer
emmarcar gorga
turca corcar
cinquena fangada
blancor enterca
estanquera calcar
franquesa corcats
sangada desfalcar
9. Classificau les paraules següents en agudes o planes:
Antropòfag, batec, amic, antropòleg, melic, càstig, nàufrag, pessic, llampec, meteoròleg, llimac, pròleg, sociòleg, almanac, cartílag, rizòfag, enemic, biòleg, centrífug, teòleg, anàleg, sarcòfag.
planes agudes
Les planes s’escriuen amb ……………… final
Les agudes s’escriuen amb …………….. final
10. Completau cada frase amb una paraula de l’exercici anterior que hi vagi bé pel sentit:
· Qui estudia la història natural de l’home és un ……………………………………..
· Cada moviment del cor és un …………………………………….
· L’……………………………….. és aquell que menja carn humana.
· Un caragol sense closca i gros és un …………………………….
· L’animal que s’alimenta d’arrels és un ……………………………
· Aquell que ha estudiat biologia és un …………………………….
· Un ……………………………….. és un calendari amb indicacions sobre el temps de les festes i fires.
· Aquest tema és ………………………………. a l’anterior; gairebé són iguals.
4. La –r final
1. Buscau l’infinitiu de les següents formes verbals:
crec conec
aprenc puc
bec faig
veig ric
trec venc
vull venço
creixo sé
empenyo estrenyo
mereixo escric
2. Completau les següents oracions amb la forma verbal correcta:
· Les flors que ……………………….. ell eren blauets. Nosaltres anem a …………………………… violes (collir/collí)
· La branca ……………………. darrere nostre. Ho vas sentir tu com va ……………………………….? (cruixir/cruixí)
· ………………………………. discretament. Sempre que havia de …………………………. treia el mocador (tossir/tossí)
· Primer hi va …………………….. moltes voltes. Finalment hi …………………….. el seu consentiment (donar/donà)
· Ell en ………………………… les conseqüències, però els altres també hi van ………………………………. molt (sofrir/sofrí)
· Han de …………………………… les llistes, però es veu que en Lluís ……………………….. elegit per unanimitat (sortir/sortí)
· Ja …………………… bé. Us hi vau …………………….. molta estona (estar/està)
· Ha d’…………………………… com a mínim tres dianes. Ahir n’……………………… dues (encertar/encertà)
· Sabia ……………………….. i aquell dia ……………………… millor que mai (cantar/cantà)
· Sempre ………………………… tothom i ell no es va poder ………………………… (defensar/defensà)
3. Completau les frases següents amb una d’aquestes formes:
Durs-dus, pastors-pastós, colors-colós, córrer-corre, àlber-alba, càntir-canti, cantor-cantó.
· No saps mai de quin ……………………. bufa el vent
· Que ………………………. que són aquests llits! No s’hi dorm bé
· Són ……………………….. de vaques o d’ovelles?
· “El …………………………. de jazz” és el títol d’una pel.lícula
· Tots volen que …………………….. una ària
· Què …………………… a la cartera?
· Saps què és el ……………………. de Rodes?
· Aquell menjar era una mica …………………………
· Porta un vestit de molts …………………………
· Ens trobarem a la vora del riu. Sota l’…………………….
· Volia ……………………… una cursa a l’estadi
· De què ompliràs un ……………………………. perquè pesi menys? De forats
· En Josep ………………………… més que la Marta. Sempre li guanya
· L’………………………. és la millor hora per fer fotografies en color