Poema POEMA: ELS LLIBRES de Joana Raspall Cada llibre té un secret disfressat de blanc i negre; tot allò que et diu a tu un altre no ho pot entendre. Tot allò que et donarà no ocupa lloc, ni pesa, t’abrigarà contra el fred d’ignorància i de tristesa. Amb els llibres per amics no et faltarà companyia. Cada pàgina pot ser un estel que et fa de guia. Joana Raspall 1. Explica amb una frase el que s'explica en cada estrofa d'aquest poema. en la primera estrofa es refereix que cada persona veu diferent a lo que veu un altre del contingut d'un llibre. En la segona es refereix a que lo que llegim no ocupa lloc en la memòria només ens dona coneixements En la tercera estrofa xerra sobre els amics. Son com un llibre cada un escriu en el teu llibre y et donen a coneixer nous coneixements. 2. De què xerra? Qui n'és el protagonista? Xerra sobre la vida i els amics. El protagonista es la persona que ho llegeix 3. Què vol dir amb la frase "Cada pàgina pot ser un estel que et fa ...
Exercicis sobre les propietats textuals: La coherència Les propietats textuals 1. LA COHERÈNCIA La coherència textual és la propietat que dona unitat de significació al text. Un text coherent presenta un tema central, que constitueix el fil conductor de tot el text, la informació necessària per entendre’l, i una ordenació precisa. Un text coherent ha de tenir una unitat de registre, de to i d’estil. Per comprovar si un text és coherent, cal revisar-lo, cercar problemes en l’estructuració de les idees i comprovar : Que el text presenta un sentit global, d’acord amb la intenció inicial. Que hi ha continuïtat entre les idees exposades, sense desequilibris ni contrasentits. Que cap concepte queda ambigu. Que les idees s’han ordenat tenint present què sap i què no sap el destinatari del text. Si es detecta alguna inconcreció respecte dels aspectes assenyalats, cal fer l’esforç de replantejar-se el text ja sigui parcialment o en la seva totalitat. EXEMPLE DE TEXT INCOHERENT: Els m...
Puntuació 1. Posa les comes on calgui als textos següents. 1. En Jaume es va menjar un croissant, dues ensaïmades i vuit iogurts. 2. És una noia optimista, coratjosa, emprenedora… 3. Té una casa, força,gran bellament, decorada i extraordinàriament confortable. 4. Tot va anar molt ràpid: baixà les escales, es precipità al carrer ,pujà al cotxe,pitjà l’accelerador i es va quedar on era. 5. Tot li era igual: que vingués tothom algú, ningú… 6. En Bernat té el do de la presència: el trobareu aquí, allà, a dalt a baix arreu… 7. Vam acudir a la cita, la Clara, el seu germà i jo. 8. Té una mirada astuta plena de picardia i amb un punt de dolenteria. 2. Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 1. Demà comencen les rebaixes .Podem anar-hi amb la teva mare. 2. Els dijous anem a ballar sardanes. Sempre hi anem amb la colla. 3. No vindré a dinar .Al microones trobaràs espaguetis. 4. Us ha telefonat .El Miquel diu que l’espereu per anar al ci...